Intermittent fasting, wat is dat eigenlijk?

Sinds de 50er jaren is onze levensstijl zo drastisch veranderd dat er allerlei ziekten ontstaan zijn die verband houden met overvloed. Denk dan onder andere aan chronische vermoeidheid, Diabetes type 2, overgewicht en voedselallergieën.

Het is dus verstandig om wat meer te leven en te eten wat genetisch gezien bij ons past.

Dat is Intermittent Fasting (IF).

Er zijn 3 soorten IF en de meest populaire is Time Restricted Fasting (TRF)

Bij TRF eet je binnen een bepaalde tijdsduur van bijvoorbeeld 8 uren. Dus 8 uren eten en 16 uren vasten. Als je normaal gesproken om 8 uur 's ochtends ontbijt, dan mag je niet later dan 4 uur 's middags dineren. Dat is voor de meesten van ons een beetje te vroeg . Om het vasten toch te laten slagen zul je je ontbijt uit moeten stellen.

Je bouwt dit langzaam op door telkens een half uurtje later te ontbijten. Na verloop van tijd ontbijt je dan pas richting lunchtijd, bijvoorbeeld 11 uur en lunch je 's middags rond een uur of 3. Je mag dan dineren om 19 uur.

Je kunt ook proberen om het ontbijt helemaal over te slaan. De tijd dat ontbijt gezien werd als de belangrijkste maaltijd van de dag is allang voorbij. De meesten van ons leveren niet meer dezelfde lichamelijke inspanning als onze voorouders. Heb je wel zwaar lichamelijk werk, is er ook tussendoor vrijwel altijd toegang tot voedsel.

Uit onderzoek is gebleken dat IF ons lichaam als het ware wakker schudt en een positieve werking heeft op onze stamcellen. Het herstelvermogen van onze stamcellen keert terug en ons verouderingsproces vertraagt. Het versterkt ons immuunsysteem en verkleint daardoor de kans op ziekten.

Bij IF gaat het er niet om wat je eet, je mag in principe alles eten. Het gaat er om dat je lichaam de tijd krijgt om de aanwezige glucose op te gebruiken voor energie. Zodra de glucose op is, stap het over op verbranding van vet. Daardoor val je af.

En als je dan toch al bewuster met je eten bezig bent en ook nog overstapt op gezond voedsel zal dit het herstellend vermogen van je cellen alleen maar vergroten en het verouderingsproces nog meer vertragen.

Ook beweging is belangrijk. Gezonde spieren versnellen je stofwisseling en ook daardoor zul je afvallen.

Kort gezegd, het mag allemaal wel wat minder wat voedsel betreft.

Ons lichaam kan schaarste heel goed aan en functioneert dan op zijn best.

Eet jezelf gezond!

Contact

Bewust Sano
Dr. B. Hornstrasingel 49
9251AG Burgum

06-37346230
De gevolgen van langdurige of chronische stress.

De gevolgen van langdurige of chronische stress.

Geplaatst op: 2020-01-03

Of het nu gaat om een conflict met familie of vrienden of een vervelende baas of collega, we belanden allemaal wel eens in een situatie waar we niet in willen zitten. Je zou het liefst direct &...

Lees meer Meer nieuws
Brandend maagzuur. Hoe los je het op een natuurlijke manier op?

Brandend maagzuur. Hoe los je het op een natuurlijke manier op?

Geplaatst op: 2019-11-27

Maagzuur is een spijsverteringssap wat in de maag gevormd wordt door maagwandklieren. Het bestaat onder andere uit zoutzuur. Maagzuur heeft een aantal functies, namelijk: het breekt v...

Lees meer Meer nieuws
  • Na een week kon ik al verschil merken doordat ik me fitter voelde, meer energie had maar ook voelde ik me meer ontspannen.

    Wilma
  • Toen ik ben begonnen merkte ik al snel verschil.. werd een stuk rustiger in mijn hoofd, minder piekeren, duizeligheid nam af..

    Tineke van den Brand
  • Op advies van Marinda zijn wij gestart met visolie en multivitamines. En jeetje, wat voelen wij ons goed!

    Familie Visser
Wilma Tineke van den Brand Familie Visser

Om jou zo goed mogelijk te helpen de juiste informatie te vinden, gebruiken we cookies op deze website. Hiermee kunnen we (soms in samenwerking met derden) jouw internetgedrag volgen. Als je verder gaat op deze website, gaan we er vanuit dat je daar akkoord mee bent. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina.